STILTE

Ons dagdagelijks leven vreet ons op. We worden geleefd, door ons werk, onze kinderen, onze partner, onze familie, onze vriendenkring, …  We moeten dit, we moeten dat … chaos in ons hoofd.

Stil zijn’ helpt ons om even afstand te nemen van alle ‘moetens’ en op die manier komen we even tot onszelf. Stilte helpt ons naar binnen te keren, leert ons luisteren naar onze ziel, onze innerlijke stem.

Ik hoor je al zeggen … ik heb geen tijd om ‘stil’ te staan. Er is wel altijd iets dat moet geregeld of gedaan worden. En toch … we hebben altijd een keuze.

Ik kon ook niet ‘stil zijn’, hoor.  Ik vond altijd wel andere prioriteiten. Mijn brein stond (staat?) trouwens nooit stil. De ene gedachte na de andere passeert de revue. Een vriend vroeg me – als ik even wegdroomde – ‘welke 500 gedachten gaan er nu weer door je hoofd?’… En als dat nog niet voldoende was, was ik ook continue bezig met van alles.

Stil zitten en eens niks doen, was héél moeilijk voor mij. Ik vond altijd wel iets (in mijn ogen) dringends of noodzakelijks te doen.

Op zich lijkt dit geen probleem al is het dat ik daardoor moeite had om naar mijn innerlijke stem te luisteren. En dat is nodig zodat ik weet wat juist is voor mij om te doen. Nu ik mezelf geleerd heb om af en toe een ‘stiltemomentje’ in te lassen, ben ik veel rustiger en kan ik bewuster keuzes maken in mijn leven. Als ik nog niet meteen een antwoord op mijn (levens)vraag heb, wacht ik af en heb vertrouwen dat het antwoord komt,wanneer ik er klaar voor ben. Ik heb dit nu een aantal keren meegemaakt en dat is zo verrijkend en dan word ik vervuld met zoveel dankbaarheid. Het weten dat er voor mij gezorgd wordt als ik dit toelaat, geeft rust en vertrouwen. Vertrouwen in mezelf en in het leven.

Is ‘stil zijn’ hetzelfde als mediteren?

Mediteren zoals klassiek wordt voorgesteld door op een kussentje in lotushouding te zitten en in een kaarsvlam te kijken of Ohm te neuriën, is mij nooit echt gelukt. Ik was zelfs op een bepaald moment zodanig gefrustreerd dat ik het niet kon, dat ik boosheid naar mezelf toe voelde omdat ik het niet kon (mijn perfectionistisch kantje?!). Waar ik wel veel aan had, was een astrale reis (is een geleide meditatie met muziek). Toen viel mijn frank (allez, euro). Ik moet gewoon die manier vinden die bij me past. Die manier waar ik iets aan heb. Ik heb dus voor mezelf een aantal begeleide meditaties opgenomen die me helpen om bij mezelf te komen. Ik wissel deze af door soms gewoon stil te zitten in de zetel en niks te doen. Ik laat dan mijn ‘500’gedachten gewoon de revue passeren maar zonder oordeel. Ik ga na welk gevoel me elke gedachte geeft, waar ik dit in mijn lichaam voel. En dan komt soms … out of the blue … het antwoord en weet ik wat ik in een bepaalde situatie moet doen.

Mediteren is voor mij een manier om tot rust te komen en energie op te doen. Die energie kan ik geregeld fysiek voelen.

Stil zijn’ helpt me om antwoorden te krijgen op situaties waar ik op dat moment mee zit. Door dit geregeld te doen, voel nu ook meer berusting.

Dit is mijn manier van mindfullness. Jij moet voor jezelf uitmaken/uittesten waar je je het beste bij voelt. Het is voor jezelf zorgen!

Als je hier graag met mij over wilt praten, you are more than welcome!

 

Be blessed,

Ann

Wil je totale ontspanning ervaren? Boek een massage en geniet!
 
Contact