LEVEN VANUIT JE HART - HOE DAN?

Je hart laten spreken en jezelf en anderen liefde geven!

Het gaat over luisteren naar je innerlijke stem, de stem van je hart, je empathie maar ook je intuïtie. Kort samengevat: je diepste innerlijke zelf, je hogere zelf!

Als je deze 6 basisvaardigheden onder de knie hebt, gaat het allemaal een stuk makkelijker.

Deze basisvaardigheden kan je telkens als tegenstelling plaatsen.

1.      Geven- Ontvangen

2.      Confronteren- Incasseren

3.      Verantwoordelijkheid nemen – Loslaten indien nodig

Geven is ook iemand iets gunnen en zowel jezelf vergeven als anderen.

Ontvangen betekent ook vertrouwen toelaten, hulp aanvaarden, liefde accepteren.

Confronteren betekent dat je jezelf of een ander iets ‘niet leuk’ moet kunnen voorleggen, als dat nodig is. Het kan zijn dat je iets ‘negatiefs’ of ‘pijnlijks’ moet zeggen tegen iemand om een hoger doel te bereiken. Je kan ook jezelf confronteren met je eigen gedrag dat je niet meer wilt.

Incasseren is het opvangen en verwerken van iets moeilijks of pijnlijks. Dat kunnen zware klappen zijn zoals ontslag,sterfgeval, ziekte … maar ook kleine tegenvallers zoals regen als je net in je tuin wilde werken of iets niet tijdig afkrijgen, je partner die niet mee wilt naar je moeder, iemand die een flauwe opmerking maakt, iemand die geen tijd heeft om je te helpen, …

De kunst van het incasseren begint met voelen: voel hoe het voor jou is, voel het ongemak, de teleurstelling, de pijn. Tel desnoods tot 10 (of adem bewust) om goed te voelen wat je voelt VOOR je reageert op de situatie.

Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven, is de belangrijkste vaardigheid van het volwassen worden. Ideaal is het punt waarop je kan zeggen dat het niemands schuld is als je niet gelukkig bent. Niet van je ouders, niet van je partner, niet van je baas, niet van je dokter … en niet van de wereld of God.

Jij alleen bent verantwoordelijk voor je eigen geluk!

Het is ook het accepteren van de consequentiesvan een situatie waarin initiatief gewenst is.

En loslaten is de tegenhanger. Er is altijd wel iets dat we moeten loslaten in ons leven. Een job, een partner, je kinderen die het huis uitgaan, spulletjes die je wegdoet, gewoontes die je opgeeft voor een betere wereld. Het doet altijd wel een beetje (of veel) pijn maar het is goed voor het hart en het geheel.

We moeten leren ons kwetsbaar op te stellen. Dat is een combinatie van verantwoordelijkheid nemen voor onze eigen gevoelens maar je moet er ook iets voor loslaten en durven confronteren. Niet bang zijn, vertrouwen hebben … dat heeft te maken met loslaten en incasseren dat het niet altijd gaat zoals we willen.

Hoe leer je dit?

Belangrijk is om eerst helder te hebben wat je levensdoelen zijn.

De Top 3 zijn:

-         Gelukkig zijn (zinvol leven leiden)

-         Jezelf ontwikkelen

-         Bijdragen aan geluk van anderen

Dan kan je checken of deze doelen in je huidige leven aanwezig is. Hoe is het op je werk gesteld met deze doelen of in je privéleven met je partner, vrienden, …

Hierna volgen enkele oefeningen die je kan doen.

 

Geven

Ga na wat je zelf graag zou ontvangen. Waarmee doen mensen jou een plezier? Wat ontvang je het liefst?

Ga na wat je zelf graag geeft aan anderen. Waar voel jij je het beste bij?

Is er een verband tussen wat jij graag ontvangt en wat je graag geeft?

Kun je jezelf iets geven wat je graag ontvangt en ook graag geeft?

 

Jezelf vergeven

Wat zou je jezelf kunnen vergeven? Is er iets dat je je kwalijk neemt? Neem dan dat voorval in gedachten. Probeer hoe het is om hardop uit te spreken dat je jezelf vergeeft voor wat je je kwalijk neemt of schrijf het op. Dat zal helpen om het beter tot jou te laten doordringen. Hoe voelt dit nu?

Kies of je het jezelf ook echt wilt vergeven.

Besef dat je jezelf ook iets kan vergeven, terwijl je het jezelf nog altijd kwalijk neemt. Dat kan naast elkaar bestaan. Vergeef jezelf.

 

Ontvangen

Een vorm van ontvangen, is genieten. Het vermogen om iets prettigs te voelen. Een voorwaarde hiervoor is dat je de situatie kan aanvaarden zoals ze is. Als je vindt dat het eten niet zout genoeg is, kan je er niet van genieten. Als je vindt dat je partner zijn gedrag zou moeten veranderen, geniet je minder van hem/haar.

Ga voor jezelf na:

-         Wat zijn de 3 dingen uit je verleden waarvan je nu nog altijd kan nagenieten?

-         Wat zijn de 3 dingen in het NU waar je nog altijd volop van geniet?

-         Wat zijn de 3 dingen in de toekomst waarop je je nu al kunt verheugen?

 

Een andere vorm is dankbaarheid.

Schrijf zoveel mogelijk dingen op waarvoor je dankbaar kunt zijn. Hou het papier bij zodat je het later nog eens kan teruglezen. Lees ze luidop voor jezelf voor.

 

Confronteren

Ga na op welke manieren je je gedrag, dat niet goed voelt, blijft stellen. Wat zou het opleveren als je daarmee zou stoppen? Zou je meer respect hebben voor jezelf als je hierin eerlijker zou zijn? Zou het je tijd, geld en moeite besparen? Zou je meer rust kunnen voelen?

Als bepaald gedrag meer voor- dan nadelen voor je heeft om te aanvaarden dat je iets doet, ga dan na hoe je daarnaar kan handelen. Ga na welke voordelen je huidig gedrag in bepaalde situaties heeft en geniet daar dan van.

 

Incasseren

Hoe verwerk jij wat je meemaakt in je leven?Doe je dat door te praten met anderen, door te schrijven of door er rustig over na te denken? Ga je vroeg naar bed om jezelf te herstellen met voldoende slaap? Mediteer je, wandel je? Maak je of luister je naar muziek? Sport je? Tuinier je? Is dit voldoende voor jou? Zo ja, goed. Zo nee, wat kan je dan doen om het beter te verwerken?

 

Verantwoordelijkheid nemen

Verantwoordelijkheid nemen, is het ook accepteren om actie te ondernemen omdat je je verbonden voelt met iets of iemand en daarnaar wilt handelen.

Als je voelt dat het passend is om voor iemand iets te ondernemen, doe dat dan ook en liefst vandaag nog. Dan kan van alles zijn: iemand iets geven, een berichtje sturen, iets rechtzetten, een knuffel geven, … Doe wat je voelt dat klopt.

De 5 stappen van verantwoordelijkheid nemen zijn:

1.      Voel dat je het belangrijk vindt

2.      Ga na wat de gevolgen zijn als je je verantwoordelijkheid neemt

3.      Weeg af of je het belangrijk genoeg vindt om er naar te handelen

4.      Beslis of je daadwerkelijk je verantwoordelijkheid wilt nemen

5.      Zoja, handel dan naar je besluit

Voelen wat je voelt, is ook een vorm van verantwoordelijkheid nemen. Lichamelijk kan je voelen hoe je voeten de grond raken en hoe je billen op je stoel drukken of hoe je kleren aan je huid voelen. Emotioneel kun je voelen of je blij,verdrietig, boos of iets anders bent.

 

Loslaten

Soms moet je mensen loslaten die van je weggaan of sterven of omdat ze niet meer bij je passen. Soms moet je spullen loslaten die je kwijt bent of die kapot gaan of gestolen worden. Je kan ook overtuigingen loslaten, zoals de overtuiging dat iedereen zich zou moeten gedragen zoals jij. Je kan ook gevoelens loslaten,zoals schuld, spijt en wrok. Je kan ook verlangens loslaten die niet meer bij je passen. Misschien wilde je altijd al rijk en beroemd worden maar merk je dat het je toch gelukkiger maakt als je dit verlangen loslaat. Je kan ook een verslaving loslaten.

Het ultieme loslaten wordt van ons allemaal gevraagd aan het einde van ons leven als we zelf sterven.

Wat kan helpen bij het loslaten, is het besef dat we allemaal verbonden zijn. Dat de hele werkelijkheid met elkaar is verbonden, zowel de mensen als de natuur als het heelal. Met elke ademteug ademen we moleculen in die al miljoenen jaren hebben bestaan en die nog eens miljoenen jaren zullen bestaan. In de absolute waarheid bestaat er geen losstaand IK-JE. Alleen het idee ervan.

In liefde & licht,

Ann

Wil je je innerlijke kracht opnieuw ervaren? Contacteer me!
 
Contact